EU abroncsjelölés


EU abroncsjelölési szabályozás – magyarázat

EU abroncsjelölési szabvány

Az Európai Parlament és a Tanács 1222/2009/EK rendelete alapján, minden 2012 júniusa után gyártott és az EU területén belül értékesített gumiabroncs* esetén 2012. novembertől az értékesítés helyén vagy magán a gumiabroncson címkét kell elhelyezni. Balra láthatja az új EU abroncscímke mintáját. Ez nagyon hasonlít a háztartási gépeken, például mosó- vagy mosogatógépeken széles körben használt címkékhez. Az új abroncscímkézési előírásokról, valamint a gyakran feltett kérdésekről az Európai abroncs és gumi gyártók szövetségétől (ETRMA) kaphat tájékoztatást.

* A rendelet hatálya alá tartoznak a személygépjárművek, kishaszongépjárműveket és nagy teherautók abroncsai.

 

 

 

 

NEDVES TAPADÁS

Nedves tapadás

Az abroncs legfontosabb feladata, hogy bármilyen útviszony mellett biztonságot nyújtson. A nedves tapadás vagy úttartás az egyik legfontosabb teljesítmény-jellemző. Azonban a jó tapadás és az alacsony gördülési ellenállás ellentétes célok, melyek eléréséhez lejjebb kell adni a teljesítményből. Az új címkézési előírásoknak köszönhetően a vásárlók láthatják, és maguk választhatják ki a nekik megfelelő teljesítményt. A címke 7 szintet jelenít meg, amelyen az „A” jelenti a legmagasabb nedves tapadást, míg a „G” a legalacsonyabbat.

 

 

 

 

 

ÜZEMANYAG-FOGYASZTÁS

Üzemanyag fogyasztás

A gépjárművek üzemanyag-fogyasztását befolyásoló egyik tényező az abroncsok gördülési ellenállása. Ez a hatás azért jön létre, mert az abroncs forgás közben deformálódik, mely eredményeként energia fog elveszni hő formájában. Minél nagyobb mértékű a deformáció, annál nagyobb a gördülési ellenállás, és ennek következtében annál nagyobb mennyiségű üzemanyag szükséges a jármű előremozdításához. Vagyis, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb fogyasztást, ezért alacsonyabb károsanyag-kibocsátást (pl. CO2) eredményez. Az új címke sávosan jeleníti meg a „gördülési ellenállást”, ahol az „A” a „leggazdaságosabb üzemanyag felhasználást”, míg a „G” kategóriája legrosszabbját jelöli. A fekete nyíl a sávok mellett (ebben az esetben B) jelzi a termék teljesítményét.

 

 

 

KÜLSŐ ZAJ

Külső zaj gumi

Menetzaj releváns környezetvédelmi kérdés, ami következőképpen határozható meg:

  • A forgalom intenzitása és a járművek típusa
  • Vezetési stílus
  • Az abroncs és az út kapcsolata

A külső zajszint 3 kategóriára van bontva, és decibelben (dB) mérik, összehasonlítva a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai kerékzaj szintekkel..

 

  • 1 fekete hanghullám = 3dB-lel kevesebb, mint a jövőbeni európai határ.
  • 2 fekete hanghullám = már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak.
  • 3 fekete hanghullám = megfelel az aktuális európai korlátozásnak.